Direktlänk till inlägg 20 november 2008

Renoveringen i hallen o köket

Av Therese - 20 november 2008 18:47


Måndag 3:e nov.

Mamma åkte med bussen så hon var i stan vid 10,

hon tänkte gå lite där innan hon kom till oss.

Visade sig att syster hade ringt till henne o ville ha hjälp att hitta overall till lillkillen...

M ringde på morgonen till kvartersvärden för att höra om färgen,

tack o lov fick vi ta de vi hade valt! Nåt som gick vägen iaf, skönt.

Tog med oss de tapeter vi fått fel o åkte till Fresks IGEN.

Hittade på samma gubbe igen o han bad iaf om ursäkt,

såg ut att skämmas lite, kändes bra.

Som tur var fanns de rätta tapeterna på lager

(jag dubbelkollade alla rullars art. nr denna gång)

Han fick ringa upp kvartersvärden för klartecken om färgen.

Han höll på hur länge som helst innan han kom iväg o blanda färgen,

minne som en guldfisk.

Fråga hundra ggr o sa fel lika många ggr,

hur svårt kan det va?!

Till slut kom vi iväg med RÄTT grejor.

Mamma ringde strax före 1 o sa att de skulle äta o komma sen.

efter ca 2 h ringde jag o undra vart de tagit vägen,

då var de på väg.

Noel hade haft bekymmer på toa, de hade varit ca en timme där inne,

stackars liten.

Fick en blomkruka med arrangemang i som infl.present av mamma o syster

Surrade på o jag ville komma igång med renoveringen.

Var inte så lämpligt att börja riva i tapeterna när Noel såg,

risk för att han gör så hemma isf...

Syster skulle åka en "sväng" vid halv 5 o fylla i schema,

undrade om Noel kunde vara kvar så länge.

Fick han så klart men en stund för mig är INTE 3 timmar,

blev faktiskt lite less.

Mamma hade kommit för att vi skulle renovera,

så lite irriterad på syster, kunde ha kommit igång mkt tidigare annars.

Som det blev nu blev kl 19:30 i stället för kanske 2.

Hur som haver började vi lite smått innan det blev Design Simon o Tomas,

efter det höll vi på till midnatt nångång innan vi gav upp.

Var ju en j-vla bård i köket att försöka få bort, segt...



Tisdag den 4:e nov.

Vaknade vid 4 av att "jag inte fick nån luft"

Bara pep i luftrören o alldeles "tjock" i halsen, går inte att sova då.

Brukar få så ibland under vinterhalvåret,

jätteobehagligt o jobbigt.

(Borde ha kollat upp det för länge sen men det är mig vi pratar om här,

har redan gett mig själv diagnos förk. o anstr. astma för flera år sen)

Brukar bli en par -tre nätter sen brukar det gå över

o då glöms det bort hur jobbigt det eg. är, korkat jag vet...

I vanliga fall brukar jag kliva upp, göra te o se på tv nån timme tills det lättar men då mamma var på besök vill man ju inte väcka henne.

Vid 6 somnade jag om o sov till 7:30, då var det kört att sova mer,

bara kravla sig upp fastän man inte var pigg direkt.

Mamma o Micke klev oxå upp,

så blev det lite frukost innan vi körde igång.

Spacklade o slipade som dårar, verkligen segt att få bort bården, puh!

Var ingen hit med allt damm som yrde runt för mina luftrör,

hade munskydd nästan hela tiden men det ligger ju kvar i luften ändå.

På e.m kom syster på besök, blev fika förståss,

jag o M gjorde även köttfärssås o spagetti o bjöd på, avancerat ;)

Efter det fortsatte vi, jag började att måla kakellisten,

 så skönt att komma igång med färgen!

Målade sen hela köket en vända innan matpaus.

Beställde hem pizza från restaurangen i närheten,

tog en himla tid innan den kom men god var den iaf.

Efter det gjorde vi sista slipningen i hallen inför tapetseringen.

Bestämde oss för att försöka få köket klart först,

så vi målade en andra gång där inne,

inte listen för den färgen skulle torka 16 h, segt.

(Måste bara nämna att M fick åka en vända till Fresks även denna dag,

saknade några pinaler till tapetseringen, haha)



Onsdag 5:e nov.

Klev upp tidigt för att börja tapetsera, M o mamma skar till våder.

Jag fortsatte med listen i köket som blev liiite jobbigare än jag tänkt.

Visade sig att färgen inte fäst på vissa fläckar,

försökte slipa o göra rent o måla igen men det ville sig inte.

Målade hela listen klart förutom den biten.

Fick ta kalkspackel o smeta på för att få fäste på färgen.

Funkade som tur var men det tog ju onödiigt lång tid

o en massa duttande...

Mamma o M tapetserade medan jag kämpade med listen.

Visade sig att det fattades en till sak så M fick åka på...Fresks,

är som en dålig komedi, hehe...

Hade ju inget riktigt tapetbord heller så det blev extra krångligt,

dessutom hade vi inte bästa linjalen till avskärningen heller...

Tog j-vligt lång tid o vi insåg ju att jag o M

skulle få göra klart tapetseringen på egenhand då mamma skulle åka kl 6.

Höll på i princip nonstop hela tiden, bara en kort matpaus på dan,

ändå var ca halva hallen kvar när mamma åkte.

M skjutsade mamma till tåget,

sedan gruvade vi oss en bra stund innan vi tog oss an tapetseringen.

Ingen av oss har tapetserat förut o det var mönsterpass,

massa smårimpor, dörröppningar, lysknappar, eluttag, överlapp osv.

Inget bra "första projekt" direkt...

Tog en himla tid o inte blev det mkt gjort heller precis,

j-vlades lite för oss...

Klockan blev mkt o vi bestämde oss för att ta upp kampen dagen efter isf.


Torsdag 6:e nov

Blev några timmar på dan då vi höll på í hallen,

Stötte på lite bekymmer o det tog TID så in i norden.

Hade lovat att passa Noel nån timme på kvällen så åkte dit vid 16:30.

Noel var jättetrött o lite gnällig så det var lite trist.

Efter att de kommit hem blev det fika innan vi for hemöver vid kl 19.

Vi började tapetsera igen strax före 8 igen,

gick långsamt som satan, limmet fastnade på lister o överallt,

inga hela våder, massa krångel, så less vi var.

Varken jag eller M ville behöva börja igen dagen efter,

så stökigt i köket oxå, igen ordning.

Ville ju få göra fint nån gång oxå.

Så vi höll på till 4 på morgonen, ögonen blödde nästan.

Var himla skönt att lägga sig då o veta att man var KLAR,

bara en hel del städning...

Värkte i axlar o vader o lite varstans men man somnade gott iaf.



Så det tog en j-vla tid o massa strul men det blev gjort till slut,

bra att vara envis ibland ;)

Jag o M var helt överens om att det kommer dröja innan vi gör det igen.

När det blir av ska vi ha RIKTIGA grejor så man kan jobba som folk.

En riktig pärs var det minst sagt.



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Therese - 4 februari 2011 19:01

  Jag tycker veckorna flyger fram, det innebär i och för sig att VÅREN närmar sig :) Har suttit med placeringsrådgivningsfrågorna både igår och idag. Ca 80 frågor, j-vligt seeegt var det kan jag lova. Inte så värst spännande o det tog en hi...

Av Therese - 1 februari 2011 18:49

  Ja idag har jag varit tröttare än tröttast... Sov inte så mkt inatt, hade så svårt att somna. Det ledde till att jag inte alls kunde koncentrera mig i skolan, satt mest o filura för mig själv. Skrattat åt allt o inget, bara flinar som ...

Av Therese - 31 januari 2011 20:26

  Kom o gick, på ett ungefär... Lördagen var det så j-vla blåsigt så då höll vi oss inomhus, så typiskt när det är sol o "varmt". Orkade inte söka nåt sällskap utan tyckte det var skönt att "bara vara". Däremot var jag nära ett psykbryt när...

Av Therese - 28 januari 2011 19:15

  Ja denna dag har jag varit hemma, haft självstudiedag men några studier har det inte blivit... Jag o Liam har varit ute en sväng, riktigt skönt var det. Vi har även dansat en del, en av L:s favoritsysslor. Han snurrar runt runt tills han ...

Av Therese - 27 januari 2011 20:42

  Känner ibland att jag saknar min blogg, så skönt att skriva av sig emellanåt... Tänkte ju börja blogga igen när Liam bara var en liten plutt men det blidde bara ett inlägg den gången... Slänger väl in ett nu så får jag se hur jag gör framöv...

Ovido - Quiz & Flashcards